Pressmeddelande -

Pressinbjudan - Serier i skolan ska ge ökad läsförståelse

Serietidningar som en del i undervisningen ska förbättra läsförståelsen hos Sveriges skolelever. Kombinationen av text och bild gör det lättare för barn att ta till sig information, och efter ett lyckat test på en Malmöskola är det nu dags för en nationell lansering. Projektet Serier i undervisningen presenteras den 27 september under Bok & Bibliotek-mässan i Göteborg.

Projektet Serier i undervisningen syftar till att öka både läsglädje och läsförståelse hos barn och unga. Navet är webbsajten Serieriundervisningen.se där skolor och lärare kan ladda ner läromedel och inspireras av andra som använt serier i undervisningen. Först ut är läromedlet ”Kalle Anka i skolan” som utvecklats av läraren Melinda Galaczy, och som under våren testas i tre klasser i årskurs 3 på Augustenborgsskolan i Malmö.

Målsättningen med initiativet är att genom en ökad läsglädje bidra till att vända den negativa trenden kring svenska skolbarns och skolungdomars bristande läsvanor och försämrade läsförmåga. Bakom satsningen står förlaget Egmont Kids Media, med den ideella organisationen Seriefrämjandet som samarbets-partner.

VÄLKOMMEN PÅ SEMINARIUM DEN 27 SEPTEMBER KL 14
Serieriundervisningen.se presenteras, och går online, i samband med ett seminarium på Bok- och biblioteks-mässan i Göteborg den 27 september kl. 14.00 (seminarielokal G4). På seminariet beskrivs hur lärare och elever kan använda sig av serier i undervisningen och ett antal pedagoger berättar om sina erfarenheter.

Medverkande på seminariet: Melinda Galaczy, lärare Södervångsskolan i Vellinge, Piroska Bakran, mediapedagog Augustenborgsskolan i Malmö och Jonas Lidheimer, projektledare på Egmont Kids Media. Moderator är Johan Unenge, Läsambassadör.

Har du frågor kring projektet eller seminariet? Vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer,Egmont Kids Media Nordic, 040-693 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se


Ämnen

  • Litteratur

Egmont Kids Media Nordic AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kids Media i Sverige omsätter 470 miljoner SEK (2012) och har 105 anställda. Verksamheten ingår i den internationella Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner med 6 400 medarbetare och som ger ut medier i över 30 länder. Egmonts totala omsättning uppgick 2012 till 1,6 miljarder EUR.  
Läs mer på www.egmontkm.se och www.egmont.com