Gå direkt till innehåll
Ännu mer tid i trädgården önskas!

Pressmeddelande -

Ännu mer tid i trädgården önskas!

Närmare en tredjedel av svenskarna spenderar mer tid i sina trädgårdar jämfört med för fem år sedan. Ändå önskar många sig ännu mer tid i trädgården.

Nära en tredjedel, 31 procent, av alla svenskar som har en egen trädgård spenderar mer tid i sina trädgårdar idag jämfört med för fem år sedan. Det finns att läsa i nyligen genomförda Global Green Space Report 2013 från Husqvarna Group. 

Trots ökningen är ändå 27 procent av svenskarna missnöjda med den tid de har i trädgården. Allra minst nöjda är trädgårdsägarna med deras barns relation till trädgården. 63 procent önskar att deras barn var där mer eller mycket mer. 

Tack vare att vi tillbringar mer tid i våra trädgårdar, ökar också vår kunskap. Bland trädgårdsägarna tycker ryssarna att de är bäst på att ta hand om sina trädgårdar. 34 procent av dem ser sig själva som experter eller avancerade när det gäller trädgårdsarbete. 

Svenskarna är inte lika självsäkra, här hemma tycker 18 procent att de är avancerade eller experter på att ta hand om sina trädgårdar. 

Om du vill imponera på dina grannar ska du odla och plantera. Skulpturer imponerar däremot inte lika mycket.

Här är topplistan över trädgårdsrelaterat som de deltagande svenskarna i studien var mest imponerade av hos grannarna:

1. Fruktträd
2. Odlade grönsaker
3. Odlade växter
4. Odlade blommor
5. Odlade örter

Husqvarna Global Green Space Report 2013 är nyligen genomförd i nio länder, däribland Sverige. Rapporten i sin helhet finns att läsa på GreenSpaceReport.com. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingrid Ekström, Husqvarna, 036-14 71 97, ingrid.ekstrom@husqvarnagroup.com eller
Nicklas Bergqvist, PerPR, 08-400 255 16, nicklas@perpr.se.

Högupplösta bilder:
Bilder finns att ladda ner på www.husqvarna.com/press, www.perpr.se eller klicka här.

För frågor om koncernen kontakta Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80, press@husqvarnagroup.com.

Ämnen

Kategorier

Regioner


Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. De är även ledande i Europa när det gäller bevattningsprodukter och en av världens största tillverkare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Husqvarna erbjuder produkter till både konsumenter och professionella och har en försäljning i över 100 länder. Nettoomsättningen uppgick 2010 till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var 15 000.

Kontakter

Karolina Zenk

Karolina Zenk

Presskontakt Marketing Manager 070 664 70 59
Daniel Andersson

Daniel Andersson

Presskontakt Trade Marketing Manager PRO Husqvarna 072 855 13 76

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som är marknadsledande på innovativa, högkvalitativa produkter och tjänster för park, skog och trädgård. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär när det gäller robotgräsklippare och motorsågar. Idag består produktportföljen av nästa generations robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkunder. Hållbart värdeskapande, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 13 800 anställda globalt. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder kronor.

Husqvarna Sverige
Drottninggatan 2
561 82 HUSKVARNA
Sweden